Sunday, August 8, 2010

TIPS UNTUK MEMULAKAN PERNIAGAAN KECIL

Bagaimana memulakan dan mengembangkan perniagaan kecil? Paula Deen memberikan tips yang ringkas dan sangat mudah untuk difahami. Siapa Paula Deen? Sila baca di sini ye kawan-kawan ^^

  • Tanamkan minat yang mendalam.
  • Wujudkan produk terbaik dengan harga yang berpatutan.
  • Eksperimen. Jadikan keluarga dan sahabat-handai sebagai tikus makmal (guinea pig ^^ )
  • Fahami perniagaan anda. Gunakan segala sumber maklumat yang ada.
  • Ambil langkah yang kecil. Jika gagal  pada tahap tertentu, kejatuhan (kerugian) itu tidak lama.

Bagi diri aku yang sukakan risiko ni, memang rasa macam wahhhh..napelah tak jumpa nasihat ni awal-awal ye? Aku ada dan dah buat semua points di atas kecuali tikus makmal ialah diri sendiri. Adik-beradik lelaki semua. Mak dah menopause. Aku ada minta alamat dari kawan baik, tapi sampai ke sudah tak dibaginya. Apa kau tak sudi ke jadi tikus makmal aku? Hehe..takpe, aku try mintak lagi sekali. Aku tahu kau sibuk bekerja. Before raya ni rasanya nak introduce pad kain aku kat kengkawan DH la. Boleh la beraya dengan pad kain aku yang glamer tu.Wekekeke..angkat bakul jap :p

p/s: Bentuk baru Ummi Pad akan dikeluarkan awal Ramadhan nanti. Jemput jenguk di Ummi's Cloth Menstrual Pad. Terima kasih ^^



12 comments:

Hamizah said...

tips yg bagus..

iqbalsyarie said...

erk...moga sukses ye kak ;D
Saya nak update blog hari-hari.Mind to read? :)

Anic said...

hi lynn, mau saya jadi tikus makmal?

:)

my personal view is one must also have perseverance as it may take a long time to build up a business.. :)

Lynn Nasir said...

Anic,

really? i'll email u later okay? thanks fren!

yes, because i think it is hard to build a business and trust at the same time. not many are willing to buy online (contohnya), because it is just pictures and words of the product.

Lynn Nasir said...

k.hamizah,

cilok idea mat salleh la..hihihi! senang paham kan?

Lynn Nasir said...

iqbal,

terima kasih..insyaallah. doakan saya ye? tq ^^

SyahNur said...

sy nak jadik tikus makmal tu boleh x?? hehe...

Lynn Nasir said...

syahnur,

hehe..insyaallah. boleh :)

Intan Haslina said...

Salam Puan LynnNasir,

Selamat berpuasa buat sahabatku yang dikasihi...
Pergghhh aku siap kena perli dalam blog lagi ye? Hahaha takpe aku bagi sekarang add. office senang:-

Level 4,Property & Infrastructure
Procurement & Contract Administration (GPSB)
Wisma DRB-Hicom,
Jalan Usahawan U1/8, Seksyen U1,
40150 Shah Alam, Selangor

Lynn Nasir said...

Intan,

selamat berpuasa jugak utk ko..hihih! mana ada perli, aku kan terasa tu..cuba baca betul2..hahaha! takdelah, usik2 di bulan ramadhan :p

bagus. akhirnya dpt gak alamat. malahan org2 lain juga boleh amik alamat ko. muahaha!

Intan Haslina said...

Hehehe aku malas taip mesej kat henfon leceh ,taip pakai keyboard lagi senang takpelah bukan orang kenal aku pun

Lynn Nasir said...

intan,

mmg le, tgk alamat ko ni tergeliat nk nulisnyer..sempat bateri hp aku kong kalu aku yg naip..hahaha!

nanti aku bg pad jenis heavy flow utk ko cuba ye. bg review pastu. nnti aku belanja baekkkk punya :D

dh buat baju anak? aku baru nak potong kain. baru siap potong 1 bj kurung auni..hai..mcm tak cukup tgn la..mujur jahit tepi anto kedai. kurang pening :)))