Thursday, September 3, 2009

DIY Lampin Kain Moden

Aku ada order via tenet pocket CD brand Qbaby 6 keping (RM20 satu) ngan sorg akak ni. Last week order, smlm sampai. Ni kira CD yg taklah canggih sgt, biasa2 je. Tgk harga pun tau kan..heheh! Bg aku, setakat nk tadah pee and poo anak2..baik la start yg 'cokia' dulu. Kang kalu la mission ber-CD ni terhenti di tgh jln (minta2 taklah...), maka tak le aku rasa rugi beno beli yg canggih-maggih (mahal). Suami aku pun tak cerewet sgt. So, ummi akan try pakaikan anak2 ummi CD baru ni. Baru pre-wash 2 kali, lps kering ni nnti aku nk wash lg skali without detergent. Dua basuhan pertama aku letak sket sabun, nk buang chemicals. Hari ni lps mandi pagi, dua2 anak ummi pakai CD yg ummi jahit. Setiap 2 jam aku salin CD diorg sbb yg aku jahit ni jenis 'fitted', takde waterproof layer, utk protection dari leaking aku pakaikan diaper cover brand Pureen. Tak mahal la..kat Tesco harganya lebih kurang RM6. Aku agak2 je waktu diorg pee, sbb dua2 kuat minum susu..pee kerap la. Dari kul 10am sampai kul 5pm ni masing2 dh salin 3 set CD (so ada 6 set CD kotor kat dlm pail).





Gambar2 kat atas menunjukkan 1) CD Auni kaler pink, 2) Inserts/doublers yg outer layer adalah fleece, 3) CD blue utk Muaz, dan 4) pail bertutup (beli kat Tesco harga RM11 dgn lining dr pillow case poliester yg aku tak mau pakai sbb tak best.

Aku tak sidai kat luar pun, sbb malas nak bukak grill (Auni suka meluru keluar umah pastu tak mau masuk dah). Sidai je bwh kipas:


Mula2 dulu aku alas diaper pail ngan pillow case, tapi arini aku tuko ke laundry net bag. Lg cepat keje, takyah nak transfer soiled CD dari pillow case ke laundry bag. Terus je zip, dan masukkan ke dalam mesin basuh. Aku suka laundy bag ni..taklah cepat rosak CD. Aku pernah baca kat satu website ni, dia beli CD cap ayam gak. Tapi lepas 3-4 kali basuhan, jahitan lerai la..velcro tercabut la..pastu lapisan PUL koyak/rosak la. Yg bagusnya lps je aku baca yg tu, ada plak lg satu forum ni yg kata "pakai la laundry bag, utk panjangkan usia CD". Lg satu makcik ni plak kata (pengalaman berCD lebih 20 tahun), PUL akan rosak kalo kena air panas. Bg aku, kalo nk sanitize habis2an..pakai le Dettol. Sbb mesin aku pun bukanlah canggih yg jenis ada ayor paneh..hehehe! Makcik td juge b'pesan supaya jemur CD bwh cahaya matahari. Nampak gaya ummi kena sidai awal2 b4 Auni bangun tido..

7 comments:

MaJoRiTy MaMa said...

salam,

very interesting post.

saya link kan ke blog sy ye.

Lynn Nasir said...

tima kasehhh..(cakap cara alleycats) hehe!

Anonymous said...

salam tuan umah..nak tnye boley??kat mana ye beli material utk DIY cd tu?puas sy cr..tnya salesgirls situ pun tak kenai material..adehhh

MamaFfiDanish said...

Salam tuan umah..nk tnya beli mana kain jait Cd nie..puas sy cari..dorg jenis kain pun tak kenal!!sy lg lah tak kenai..hehe

MamaFifiDanish said...

salam tuan umah..mana beli kain DIY cd nie..sy tanya tukang juai pun tak kenal material..adeh

Anonymous said...

tuan umah mana beli kain jait cd

Lynn Nasir said...

mamafifidanish,

material ni semua beli local je. utk kain flannel (sejenis cotton) beli kat nagoya/kamdar. semeter rm5. biasanya kat tingkat paling bawah, or tempat kain buat seluar, baldu, cotton sekolah etc.

kalau nk cari fleece (bukan microfleece), bleh cari kat giant/kamdar bahagian selimut. ni tak sama material mcm yg original microfleece, tapi masih bleh dipakai.

utk microfiber (insert), cari kat bahagian brg kereta. biasanya kat tesco byk. cari towel lap keta jenis microfiber, jenis tuala. bukan yg corak kotak2 mcm kitchen towel tu.

kalau nk beli applix (velcro), kat kedai jahit baju ada jual. tanye la tailor tu. or, kat kamdar bhgn langsir.

saya buat waterproof layer pakai seluar getah yg ikat2 tu, yg biasanya dipakai di luar lampin kain putih dulu2. sandwich-kan antara layer lampin yg nk dijahit. saya gak pakai seluar getah ready made brand fiffy and anakku, yg butang tepi tu.

hope this helps. ni semuanya pengalaman saya sendiri, tanpa bantuan atau b'tanya pd sesiapa pun. cari sendiri dan guna logik akal. kalu tak sesuai utk puan, harap maaf ye.